Saturday 14 February 2015

PERATURAN PINJAMAN DAN PEMULANGAN BUKU

PERATURAN PINJAMAN DAN PEMULANGAN BUKU
1.                  Semua warga  Sekolah Menengah Kebangsaan Tronoh dibenarkan dan digalakkan meminjam bahan bacaan daripada perpustakaan.

2.                  Masa proses peminjaman dan pemulangan bagi murid adalah pada  waktu rehat, manakala bagi guru dan staf sokongan adalah sepanjang masa waktu operasi perpustakaan.

3.                  Semua buku yang bertanda merah adalah untuk rujukan dalam perpustakaan  sahaja dan tidak dibenarkan dipinjam.

4.                  Semua proses peminjaman atau pemulangan mestilah melalui Guru Pusat Sumber atau Pengawas Pusat Sumber yang bertugas pada waktu tersebut.

5.                  Jumlah buku dibenarkan pinjam pada satu-satu masa ialah 2 buah bagi murid dan 5 buah bagi guru.

6.                  Tempoh pinjaman bagi murid ialah tidak melebihi daripada 7 hari  dari tarikh peminjaman, manakala bagi guru tidak melebihi 14 hari.

7.                   Peminjam yang gagal memulangkan buku pada tarikh yang ditetapkan akan dikenakan bayaran denda RM 0.10 sehari.

8.                  Peminjam dikehendaki menunjukkan buku yang dipinjam kepada petugas di kaunter sebelum meninggalkan perpustakaan.

9.                  Murid bertanggungjawab menjaga buku yang dipinjam dengan baik.

10.             Buku yang rosak tidak akan diterima sehingga dibuat pemulihan oleh peminjam  atau membayar denda untuk proses penjilidan semula.      

11.             Buku yang hilang wajib diganti dengan buku yang sama.

12.              Sekiranya tidak dapat mengganti dengan buku yang sama, peminjam wajib membayar mengikut harga buku yang hilang tersebut.


No comments:

Post a Comment