PERATURAN PENGGUNAAN PSS (MURID)
Disiplin
1. Dilarang membuat bising di dalam perpustakaan.
2. Beratur semasa proses
meminjam atau memulangkan buku.
3. Tidak dibenarkan makan, minum
atau tidur di dalam Perpustakaan.
4. Tidak dibenarkan
membuka/tutup suis-suis dan mengubah kedudukan kerusi meja di dalam
perpustakaan tanpa kebenaran guru PSS.
5. Murid dikehendaki duduk di
tempat-tempat yang disediakan dan tidak dibenarkan berhimpun di rak-rak, pintu
dan kaunter.
6. Sila masukkan kembali kerusi
ke bawah meja dengan kemas selepas digunakan.
7. Tidak boleh mengadakan
mesyuarat atau perjumpaan di dalam perpustakaan tanpa kebenaran.
8. Murid tidak dibenarkan masuk
ke perpustakaan semasa sesi pembelajaran tanpa diiringi guru.
9. Murid tidak dibenarkan
membawa masuk beg ke dalam perpustakaan.
Bahan-bahan Perpustakaan
1. Murid dikehendaki menggantikan kos buku-buku
yang dihilangkan, diconteng atau dirosakkan.
2. Akhbar atau majalah hendaklah
dikembalikan ke tempat asal dan tidak dibenarkan dibawa keluar dari
Perpustakaan.
3. Buku-buku yang selesai digunakan
hendaklah diletakkan di tempat disediakan.
Pakaian
1. Pakaian mestilah kemas dan lengkap sewaktu
berada dalam perpustakaan.
2. Jaket, baju panas dan
lain-lain pakaian selain pakaian sekolah adalah tidak dibenarkan dipakai atau
dibawa masuk ke dalam Perpustakaan.
PERATURAN PENGGUNAAN PSS (GURU)
1. Guru-guru perlu mengisi Buku Penggunaan Bilik
semasa menggunakan bilik Pusat Sumber (Perpustakaan atau Bilk Komputer)
2. Guru-guru pengiring perlu mengawal disiplin
murid di dalam bilik-bilik Pusat Sumber.
3. Sebarang tempahan penggunaan bilik perlu dibuat
sekurang-kurangnya sehari sebelum hari penggunaan.
4. Semua peminjaman bahan dan buku perlu dibuat
dengan pengawasan Pengawas Pusat Sumber bertugas atau Guru PSS.
5. Guru-guru perlu memastikan semua suis ditutup dengan
elok dan bilik ditinggalkan dalam keadaan kemas dan teratur selepas menggunakan
bilik-bilik Pusat Sumber.
6. Guru-guru tidak dibenarkan meninggalkan
murid-murid di bilik-bilik khas PSS tanpa pengawasan guru.
No comments:
Post a Comment